Essential oils, bolehkah digunakan untuk merawat?

Friday, January 19, 2018
Assalamualaikum,

Harini nak cerita sikit tentang tanggapan orang yang belum tahu tentang essential oils. Aku bercerita dalam konteks Young Living saja ya, essential oils lain mungkin berbeza.

Ramai yang salah anggap tentang essential oils ni, dikatakan boleh merawat penyakit. Salah  sangat-sangat ni! Tapi tu laa, lumrah bila nak cuba sesuatu benda tu, kita main ikut ja cakap seller atau setakat baca apa yg di share dia sosial media. Atau ada yang tak baca langsung, main beli je! Kena buat la research sikit :)

Aku pun sebelum start dengan essential oils, aku banyak baca, mencari info. Bila dah yakin sikit, baru laa cuba. Dan tak semestinya bila kita experience yang bagus-bagus saja, orang lain pun akan macam tu. So, sebolehnya dalam bab essential oils ni, kalau nak beli, carilah Independent Distributor yang boleh guide kita bukan hanya sebelum membeli, selepas tu juga. Sebab kami di antara team kami ni, ada support group. So sesiapa yang beli dengan aku, akan terus aku add ke dalam support group. Jadi takde laa terpinga-pinga lepas beli taktau nak buat apa dengan minyak-minyak tu


Ok, berbalik kepada bolehkah essential oils ni merawat penyakit? Jawapannya sama sekali TIDAK!  Ada yang ingat, essential oils ni boleh digunakan sebagai pengganti rawatan moden (ubat, doktor, hospital, vaksinasi etc) sampai ada yang terus tak ambil atau stop ubat atau rawatan dari hospital/klinik sebab dah pakai essential oils. Ohh ini sangat SALAH tauu!! So kenapa digalakkan pakai essential oils juga jika ia tak boleh nak rawat kesakitan kita?

Dalam essential oils, kita tekankan tentang penjagaan kesihatan dan bukan penyembuhan penyakit. Ok mai aku bagi contoh:

1. Di pejabat ada kawan sepejabat yang batuk. Bila sistem pertahanan tubuh kita rendah, kita pun mungkin dengan mudah akan terjangkit sekali. Namun begitu,  jika tubuh kita sihat disebabkan oleh amalan pemakanan sihat dan gaya hidup yang sihat termasuk mengamalkan essential oils untuk tujuan menyokong sistem pertahanan badan, berkemungkinan kita lambat sikit atau mungkin tak kena jangkitan batuk daripada kawan sepejabat kita tu.


2. Ada yang mengamalkan eat clean/eat healthy dengan cara makan makanan yg berkhasiat, lebihkan sayur dan buah-buahan sebab memang semua tahu sayur dan buah ni mempunyai vitamin dan serat yang bagus untuk kesihatan tubuh. Bila dah amalkan begini secara konsisten (bukan hanya sekali dua makan saja), badan kita lebih sihat, mengurangkan risiko penyakit dan paras gula dalam darah pun boleh dikawal. Jadi bolehkah kita katakan sayur dan buah itu sebagai ubat yang boleh merawat kesakitan? Tidak kan?

Macam tu juga laa kalau kita mengamalkan penggunaan essential oils secara konsisten.



Faham tak apa yang cuba aku nak katakan ni? Hahaha harap faham laa. Namun begitu, bila kita dah amalkan gaya pemakanan dan gaya hidup sihat termasuk penggunaan essential oils, bukan laa bermaksud badan kita ni kalis penyakit. Badan pun ada on off nya dan dengan kuasa Allah bila-bila masa kita boleh jatuh sakit.  Jika ada masalah kesihatan yang serius, teruslah dapatkan rawatan lanjut daripada doktor yang bertauliah dulu. Jangan buat diagnosis sendiri ok :)



Sharifah Zarihan
Member ID #: 11902075
WhatsApp: http://yloilproject.wasap.my

No comments:

Powered by Blogger.