Milk booster (Galactagogue)

Wednesday, January 06, 2010
masa aku cuti seminggu lepas blk dr kl aritu, aku langsung tak pam masa kat umah MIL....sebabnya mcm segan lak, tatau nak pam kat mana sesuai...sbb umah MIL aku time tu ramai org, ye la umah org nak kenduri kan...walhal pam segala benda aku bwk je....n lagi satu dok pk kalo pam, fridge tak muat dah nak simpan susu tu.....aku tau alasan ni takleh di terima pakai...ishh len kali mintak2 la jgn buat camni lagi!

bila masuk keja last week, haa baru nak nyesal...production aku berkurang drpd biasa...kurang bkn la bermaksud sampai Sofeya tak cukup minum....still cukup n frozen stock pun tak terusik....tp tu la cukup2 mkn je laa....sampai takda extra nak simpan as frozen....

jadi aku mula risau...pumping session aku maintain 5 kali sehari...walau aku tau salah satu cara kena increase session, tp liat nya aku nak bangun tgh2 mlm nak pam susu....namun begitu aku tak tension sgt (nanti susu merajuk).....aku akan teruskan rutin pam, mana tau takes time nak dptkan production mcm sblom ni...weekend nak buat power pumping..next week nak tgk mcm mana...kalo still no progress, aku cuba increase frequency of pumping session...

di samping tu, aku revised blk milk booster mana yg patut mkn....

ok ni senarai yg aku amalkan tiap2 ari:
  • susu soya - minum pagi dan malam
  • oat - campur dgn nesvita, minum breakfast
  • nestum nesvita perisa original - spt di atas
  • horlicks/milo - minum sebelum tidoq
  • air masak - minum sebelum n selepas pam...kat opis pastikan minum 2.5L, kat umah bergelas2
  • supplement - multivitamin, b-complex, vitamin c...mkn lepas breakfast
*supplement ni aku amik suma from Shaklee...lepas guna trial set dia for a month, aku terus order full pack...sgt rasi ngan aku...susu jd pekat, n mlm2 krg penat..

ni plak senarai yg aku amalkan kadang2:
  • air longan+red dates - kalo rajin rebus, kalo mls minum yg instant brand Incomix, kalo laagi malas bli yg dlm tin brand Seasons
  • habbatus-sauda - kalo teringt mkn before breakfast
  • jus kurma - brand HPA
  • edamme (soy beans) - ni ada ja lam freezer aku, tp mls nak rebus...sbb tak sure ada peningkatan ka dak...aku bli ja aritu sbb terjumpak kat JJ...kat sini confirm tadak...tu pasal bli siap2
  • air barli - kekadang minum masa lunch kat cafe belakang opis ni
  • air zamzam - minum kalo terdesak sgt2...sblum minum selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan niat supaya diperbanyakkan susu (tak minum tiap2 ari la, sbb air zamzam pun tak byk)
  • low fat milk - kalo takda susu soya
yg ni aku baru nak amalkan:
  • supplement alfalfa - Shaklee punya, baru order kat Genki Momma
  • buah kurma - susah la nak cari kurma kat sini, padahal aku suka ja mkn kurma
*kalo ada lagi aku update nanti*

cara2 lain:
  • amalkan baca Surah Al-Baqarah setiap kali lepas solat fardhu...sambil baca sambil pegang breast
  • sikat breast setiap ari selepas mandi pagi...sambil selawat ke atas Nabi Muhammad SAW n niat dlm ati supaya susu lancar ja kuar
  • berdoa tiap kali lepas solat fardhu supaya susu sentiasa byk dan cukup utk Sofeya sampai dia umur 2 tahun
  • increase the frequency of pumping session - aku akan cuba bangun tgh2 mlm utk tambah sesi...
  • buat power pumping during weekends - kalo bleh buat between 12am-6am sbb time ni hormon prolaktin sgt tinggi
perkara2 yg mengurangkan pengeluaran susu:
  • kalo aku skip mana2 pumping session - kalo skali dua mungkin tak perasan lg, tp kalo berhari2 ye akan kurang
  • kalo aku skip atau terlambat mkn mana2 meal - kesimpulannya perut aku takleh kosong, kalo tak krg la susu
  • minum air gas - tak minat sgt
  • minum air ais - kenkadang terminum skit, tp tak perasan sgt krg tu...kalo kerap mungkin akan krg...tp sebenaqnya tak bagus air ais ni...
semoga dgn usaha2 di atas, susu aku akan bertambah dan kekal sampai la Sofeya 2 tahun...semoga dipermudahkan...Aminn

2 comments:

  1. Pah.. kami pun nak kekal kan menyusu balqis walaupun utk mlm shj. Tp susu tadak sgt la ni. Alfalfa tu baguih dak..? Rasa byk susu dak????

    ReplyDelete
  2. alfalfa tu ok laa...byk ka dak tak prasan sgt, tp yg perasan susu jd pekat, pastu color ijau2 skit hehe...kalo nak try bleh oder kat genki momma tu...sebotol rm50+ ada 330 biji....mkn sehari 2 kali jaa...so tahan lama gak la kan sebotol tu

    ReplyDelete

Powered by Blogger.